April 20, 2017

E 13 - Sambutan Hari Moyang

Teks : Azni Aziz
Foto : Muhammad Zulfadly Selamat

patung dewa

Kerja aku telah memberi peluang kepada aku untuk lebih mengenali adat dan budaya kaum-kaum yang ada di Malaysia. Rasa bertuah diberi kesempatan untuk mengetahui keunikan budaya masyarakat majmuk di Negara kita. Jadi rasanya rugi kalau pengetahuan yang sedikit ini tidak dikongsi bersama kawan-kawan.

Mungkin penjelasan aku tidak menyeluruh kerana aku bukanlah ahli dalam bidang ini. Tapi aku harap sedikit sebanyak ia dapat memberi pengetahuan dan rujukan kepada sesiapa yang belum tahu. Dan kepada sesiapa yang sudah tahu atau sememangnya arif tentang perkara ini harap dapat ditegur jika ada kesalahan atau kekurangan.

Hari moyang adalah hari beribadah bagi kaum Orang Asli di Malaysia. Ia disambut pada 16 Mac setiap tahun. Hari moyang ni merupakan satu hari dalam setahun bagi semua Orang Asli memohon doa supaya Negara kita dijauhi daripada malapetaka seperti gempa bumi, tsunami, kemarau dan sebagainya. Pada hari tersebut dan selama tiga hari berturut-turut, kaum-kaum Orang Asli dilarang membunuh apa jua kehidupan atau merosakkan alam semula jadi ciptaan tuhan. Mengikut Kepercayaan mereka, jika pantang larang ini dilanggar, maka akan timbul malapetaka yang akan berlaku.

Bagaimana acara sambutan Hari Moyang ini diadakan? Pada pagi 16 Mac setiap tahun, semua penduduk kampung akan berkumpul di satu kawasan yang dikenali sebagai Sanggar Beribadah di setiap kampung masing-masing dengan mengarak moyang (patung dewa) dan memohon restu dari Tok Pawang. Selepas itu Tok Pawang akan menjalankan upacara pemujaan dan setiap orang kampung akan memohon restu daripada Tok Pawang.

Selepas acara memohon restu, mereka akan ke bangsal khas untuk menikmati jamuan makanan tradisional yang mereka bawa sendiri secara “pot luck”. Bagi upacara yang dihadiri oleh orang kenamaan, satu upacara khas seperti mencuci kaki dan menepung tawar (tabor bertih) akan dilakukan terlebih dahulu sebelum upacara pemujaan dilakukan. Kemudian Tok Pawang akan memberi restu untuk kesejahteraan orang kenamaan tersebut.

Di sini apa yang aku faham “Moyang” itu bermaksud satu “semangat” yang dipercayai oleh kaum Orang Asli yang menjaga keamanan mereka dan bukanlah ibu kepada nenek mereka. 

Menepung tawar orang kenamaan


12 comments:

nick irfan said...

Muaaaaah mak takut tengok muka tu,
Kak azni terima kasih sokong adik ni..hehe my dad yang buat, tapi sure catatan nya adik serta tag2 gambar saya tau! bye kak

SyuQ said...

cerita yg berinformasi

Azni Aziz said...

syuq, sharing is caring.he..he..mana tahu maklumat ni boleh jadi rujukan nanti

¶A.K.I¶ said...

uit! ada kasut crocs 2... ahahahah

Atika Ramlan said...

gud info.leh sy share time gi PLKN nnti

Cik SHiNJU said...

1st time dgr pasal sambutan hari moyang nih...thanks 4 sharing... :)

zulkbo said...

salam..
woittt
takutnya..
larikkk..
he he

Razis Hamit said...

inila tajuk yang aku present masa kat u dulu..teringat blk kenangan lama..huhuhu

Nekmo said...

pelik an org asli ni?
tapi unik hehe

Nashays said...

uhuhuuu...dasattt

Adinda Amy Sensei said...

salam..

terima kasih daun keladi singgah di blog saya..

moga ceria saja..

salam kenal from me..

Mario said...

uikkk...pes time dengar ari moyang ni...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails