April 12, 2017

E7 – Entri Puji Suami

Teks : Azni Aziz

Sejak kebelakangan ini, kesihatan aku sedikit terganggu. Rasanya aku telah mula terkena symptom alahan. Iyalah, kandunganku juga seduah berusia enam minggu.

Kalau mengikut dua kali pengalaman sebelum ini, tahun saja diri mengandung, aku mula mengalami alahan teruk sehinggakan terpaksa mengambil cuti tanpa gaji di awal kandungan. Harapnya kandungan kali ini aku terlepas dengan pengalaman peritnya alahan mengandung.

Dalam keadaan kesihatan tidak mengizinkan, suamilah yang mengambil alih tugas-tugasku di rumah. Dari urusan anak-anak, memasak, cuci dan lipat kain, dialah yang uruskannya. Cuma bab mengemas rumah sahaja dia tidak pandai. Tidak mengapalah, perlahan-lahan aku buat bila rasa sedikit cergas nanti.

Kebetulan pula semalam, pulang dari kerja aku betul-betul tidak larat. Tiba-tiba rasa tidak selesa di perut dan mengigil kesejukan. Sampai di rumah  aku terus ke bilik dan berselimut.

Hampir masuk waktu maghrib, suami masuk ke bilik dan bertanya, “ ayang nak madi air sejuk ke panas?. Dah nak masuk waktu maghrib ni, bangunlah mandi dan solat. Nanti sambunglah rehat.”. Tanpa menunggu jawapan dari aku, dia terus ke dapur dan menjerang air. Lima minit kemudian dia masuk semula ke bilik dan mengarahkan aku untuk mandi. Air panas telah disediakan di bilik air.
Perasaan aku? Tentulah terharu. Terima kasih encik suami, dalam sibuk melayan karenah anak-anak kecil dan uruskan rumah, kebajikan isteri tetap dijaga.

Sejujurnya suami aku bukanlah seorang yang romantik. Jika impikan kejutan pada hari lahir atau ulang tahun perkahwinan, mimpi di siang harilah jawabnya. Kalau dia ingat tarikh saja itu sudah cukup baik.

Seperti cantik dan bahagia, romantik juga sesuatu yang subjektif. Jika suami kita tidak berlagak seperti hero di dalam filem atau drama cinta, terimalah seadanya dia. Keikhlasan dia menjaga kita seisi keluarga itupun sudah dikira romantik!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails