April 5, 2017

E2 - Merai Tetamu Dari Vietnam


Teks & Foto : Azni Aziz






                                     Muka kekenyangan selepas makan dua mangkuk laksa



Kelmarin sewaktu pulang dari pejabat, saya dapat pesanan menerusi whatsapp , kawan dari Vietnam yang kini sedang bercuti di Putrajaya teringin makan laksa.

Allah, mana nak cari kedai laksa lewat petang di Putrajaya ni. Setahu  aku laksa banyak dijual di warung tapi pada waktu siang. Kalau malam pun di pasar malam adalah yang menjual laksa. Dukacitanya jadual pasar malam di Putrajaya adalah pada hari Selasa dan Jumaat.
Tidak mahu mengecewakan tetamu dari jauh, aku dengan pantas meminta bantua dari kawan-kawan di Putrajaya. Lantas aku mengajukan pertanyaan ke whatsapp group kejiranan 5R6. Alhamdulillah ramai yang memberi maklum balas.

Jadinya, malam itu selepas maghrib kami bergerak ke Desa Pinggiran Putra untuk menjemput Kassim dan isterinya, Falahiyah dari rumah emak angkatnya untuk jalan-jalan cari laksa. Destinasinya kiosk di hadapan Maybank Presint 2, Putrajaya.  Mengikut testimoni dari group whatsapp, laksanya boleh tahan sedap. Memang rezeki Kassim dan Falahiyah, waktu perniagaan adalah bermula dari petang hingga lewat malam.

Benar bagai dikata, laksanya memang sedap dan memenuhi cita rasa Kassim dan isterinya. Dek kesedapan dan teringin benar nak menikmati laksa, mereka makan bertambah. Seorang dua mangkuk! Terasa lucu pula tengok gelagat mereka menikmati laksa.
Sebagai tuan rumah, pastinya kami amat berpuas hati dapat memenuhi permintaan Kassim dan Falahiyah.

Oh Ya! Pasti ada yang tertanya-tanya bagaimana kami mengenali pasangan dari Vietnam ini. Sebetulnya Kassim dan Falahiyah menjalankan perniagaan ejen pelancongan di negara mereka. Semasa membuat persediaan melancong ke Ho Chi Minh pada 2015, seorang kawan telah memperkenalkan Kassim kepada aku. Katanya jika ingin mencari ground di Ho Chi Minh, boleh gunakan khidmat Kassim.

Memandangkan ini trip pertama kami ke Ho Chi Minh, cadangan kawan disambut dengan tangan terbuka. Tidak salah kami membuat keputusan untuk menggunakan khidmat Kassim kerana servisnya memuaskan hati dan harga yang berpatutan. Tambahan pula dia beragama Islam dan fasih berbahasa Melayu.


Bagi kawan-kawan yang ingi ke Ho Chi Minh dan memerlukan khidmat ejen pelancongan, boleh menghubungi Kassim di talian +84 1692938370 atau FB Kasim Fala.  

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails