October 20, 2010

Magika yang magis!

Dah lama aku tak update tentang wayang2 yang aku tengok. Baru-baru ni aku berkesempatan tengok filem Magika.Tak silap hari kedua selepas ia ditayangkan.

Niat di hati nak tengok citer Eat Pray Love coz orang cakap cite dia best dan lagi satu sebab minat kat Julia Roberts. Tapi seats penuh la pulak. So, tukar ke plan B, aku tengok Magika. Jujurnya aku bukanlah penggemar filem muzikal. Tapi yang buat aku berminat nak tengok citer ni pun sebab tarikan artis² glamer yang berlakon dalam citer ni seperti M.Nasir, Ziana Zain, Ning Baizura dan ramai lagi. Kiranya percaturan KRU untuk menarik orang menonton filem ni dengan membariskan artis² glamer dalam filem ni menjadiklah.

But then, lepas aku tengok citer ni, aku berpuas hati dan sangat terhibur. Jalan ceritanya sangat menarik. Watak² dongeng dalam filem ni ada kesinambungan antara satu sama lain malah tidak nampak pelik walaupun watak-watak dongeng tersebut kita tahu kisahnya wujud pada zaman dan lokasi yang berbeza. Filem ni jugak mengingatkan kaku pada zaman kanak-kanak dulu yang sering disogokkan dengan cerita-cerita Melayu lama seperti Pak Pandir, nenek Kebayan, Naga Tasik Chini, Bawang Putih Bawang Merah, Badang dan sebagainya.

Pujian juga harus diberi kepada setiap pelakon kerana berjaya membawa watak masing-masing dengan berkesan. Walaupun terdapat banyak karektor dongeng dalam citer ni, kita akan setiap watak watak tersebut sebab setiap satunya digarap dengan keistimewaan tersendiri.

Kesimpulannya, KRU berjaya menampilkan sesuatu yang istimewa dan berlainan. Kepada yang belum tengok, rasanya filem ni masih ditayangkan lagi kot. Tak pun nanti beli je DVD bila dah keluar nanti. Tak rugi beli DVD untuk jadikan koleksi,
Akhir kata, pesanan dari penaja, jangan malu² untuk menonton filem tempatan.

2 comments:

Azni Aziz said...

best jugak. sesuai bawa anak2 gi tengok. hiburan ringan dan ada kelainan

atan ahmad said...

tak sabar pulak nak tgk citer ni...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails