January 10, 2011

Salah ke Ana Rafali Menang AJL25?

foto : credit to mangga online


Hmm…dua tiga hari ni hangat orang dok cerita pasal keputusan Anugerah Juara Lagu ke-25. Paling banyak orang dok sebut mestilah tentang Ana Rafali, pencipta, penulis lirik dan penyanyi lagu tolong Ingatkan Aku yang dinobatkan sebagai juara lagu.
Kesian dia, macam-macam orang kutuk dia, termasuklah aku. Kemenangan lagu Tolong Ingatkan Aku sememangnya mengundang kontroversi. Ramai yang terkejut dengan keputusan tersebut termasuk lah aku jugak.
Actually, bila aku fikir-fikir balik, bukan salah dia pun lagu dia dinobatkan sebaga juara. Satu, kita kena terima ketentuan Allah….dah tertulis malam tu rezeki dia. Kedua, kalau tak puas hati sekali pun, bukan Ana Rafali tempat kita lepaskan perasaan. Patutnya kita marahkan juri-juri yang memilih lagu tersebut.
Entahlah….sejak dua menjak ni aku rasa AJL dah jadi sebuah pertandingan yang mencetuskan kontroversi. Memang tidak dinafikan AJL sudah mencapai satu tahap yang tinggi dalam industri muzik sepatutnya keputusan AJL tidak dipertikaikan dan menghampakan peminat muzik tanah air. Betul juri professional arif dengan bidang masing-masing, tapi pandangan kita sebagai juri awam juga tidak kurang hebatnya. Iyalah….lagu-lagu yang dipertandingkan di AJL tu lebih mesra dengan kita daripada juri-juri professional. Kita yang hari-hari dok dengar lagu-lagu tersebut, tentulah kita jugak arif untuk menilai kan?
Tidak dinafikan lagu ‘Tolong Ingatkan Aku’ sedap didengar, cuma bagi aku masih ada lagi lagu lain dalam AJL tu yang lebih layak contohnya ‘Drama King’, Hanyut atau mungkin Cinta Sempurna. Bukan sebab aku tak minat Ana Rafali maka aku pertikaikan kemenangan dia, tidak! Cuma menyuarakan pendapat dari sisi seorang pendengar muzik tempatan.
Kepada Ana Rafali, anggaplah ini sebagai cabaran untuk terus menghasilkan karya-karya yang bagus. Dan kepada sesiapa yang dok menghentam Ana, hentikanlah…..terimalah ketentuan Allah. Buat penganjur AJL, kembalikan semula kepercayaan peminat dan akhir sekali tahniah kepada semua pemenang AJL 25.
Tukang kata : Juara Lagu itu bila lagu itu ada auranya……diminati walaupun melampaui zamannya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails