May 27, 2010

E9 - Cari Ketenangan Di Medan

Teks & Foto : Azni Aziz

Jalan-jalan tenangkan fikiran. Itulah tema percutian aku kali ini. Destinasi dituju adalah Medan, Indonesia.   Rombongan ke Medan turut disertai Cik Ariah, Rehan, Shery dan Cik Jamudin. Kami memang kaki jalan. Aku tidak ada idea tentang Medan, kerana ini kali pertama aku ke sana. Apa yang aku tahu, bercuti ke Medan tidak sah jika tidak ke Danau Toba.
Pesawat Air Asia yang berlepas dari LCCT selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Polonia, Medan sekitar jam 10.00 malam waktu tempatan (lewat sejam dari waktu Malaysia). Penerbangan kami mengambil masa kurang lebih 50 minit. Dari situ kami mengambil teksi ke Zakia Hotel (bukanlah hotel sebenarnya, tetapi lebih kepada rumah tumpangan). Tambang teksi sebanyak 50,000 rupiah. Kami dicaj agak mahal mungkin kerana sudah lewat malam atau kerana kami pelancong (menurut orang Medan, dari airport ke bandar, kadar tambang teksi sekitar 25 ke 35 ribu rupiah sahaja). Bagi yang mementingkan keselesaaan, aku tidak syorkan hotel ini, tetapi untuk percutian bajet, ia boleh dimasukkan ke dalam senarai. Jangan tidak tahu, pelancong Mat Saleh suka tinggal di sini. Kos untuk satu malam adalah 60,000 rupiah.
Keesokan harinya kami bersiap seawal pagi menunggu pihak travel ejen (tempahan dibuat sebelum kami ke Medan) datang menjemput kami untuk memulakan trip. Sehingga mentari semakin meninggi ejennya tidak kunjung tiba. Kami mula rimas dan risau takut ditipu. Setelah beberapa kali cubaan menghubungi agensi pelancongan di Kuala Lumpur, baru lah kami mendapat jawapan bahawa ejen yang sepatutnya menjemput kami sedang menunggu kumpulan yang lain di lapangan terbang. Mereka lewat sampai kerana jadual perjalanan mereka tertunda.
Ejen berkenaan telah menghubungi kami dan memaklumkan akan menjemput kami sekitar jam 12.30 tengahari di Zakia Hotel. Tidak mahu membuang masa sementara menunggu travel ejen, kami mengambil inisiatif untuk melawat sekitar bandar Medan. Encik Jamudin mengajak kami ke Pajat Ikan (Pasar Ikan) dengan menaiki beca. Tambangnya 15,000 rupiah sehala. Jangan pelik pulak ya, namanya saja pasar ikan, tapi tempat itu tidak jual ikan pun. Kiranya kalau hendak membeli-belah barangan tempatan seperti telekung, batik, sutera dan lain-lain boleh lah ke Pajat Ikan. Tempatnya tidaklah sehebat Tanah Abang di Jakarta mahupun Pasar Baru di Bandung.
Tepat jam 12.30 tengahari, kami dijemput oleh travel ejen dengan bas untuk memulakan trip. Tourist Guide kami namanya En. Sahala. Tapi kami bagi nama baru kepada beliau iaitu Mr. One Way. Kami bergabung dengan kumpulan lain yang juga dari Malaysia. Unik percutian kami kali ini, boleh dikatakan percutian 1Malaysia. Ada kumpulan berbangsa Cina, India dan Melayu. Selepas makan tengahari, kami meneruskan perjalanan ke Perapat, Danau Toba. Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 5 jam. Bas yang membawa kami bergerak perlahan kerana jalan yang berbukit bukau. Dalam perjalanan sempat singgah di gudang batik dan kedai makanan tempatan.

Lewat senja, tibalah rombongan kami di Perapat, Danau Toba. Di sini kami ditempatkan di hotel Patra Jasa.  Turun dari bas dalam cuaca gelap samar, hati terasa kagum dan terpesona melihat keindahan Danau Toba saujana mata memandang.

Group 1Malaysia

Hari kedua, selepas mengambil sarapan di hotel, kami di bawa ke jeti berhampiran untuk berlepas ke Pulau Samosir. Menurut Encik Sahala, keluasan Pulau Samosir adalah sama dengan keluasan Singapura. Di atas feri kami dihiburkan oleh pengamen (penyanyi jalanan) yang terdiri daripada tiga orang budak lelaki berumur sekitar 9-12 tahun. Destinasi pertama ialah melawat Kampung Ambarita, perkampungan orang Batak. Selepas Kampung Ambarita, kami di bawa ke Kampung Tomok. Juga perkampungan orang Batak. Dari Kampung Ambarita ke Kampung Tomok memakan masa 30 minit dengan menaiki feri.

Live band atas feri

Di Kg. Ambarita dan Kg. Tomok

Sepanjang perjalanan dari Perapat ke Brestagi, kami dapat menikmati pemandangan yang sungguh indah dan catik. Dari atas, Nampak Danau Toba seluas lautan. Pemandangan yang sangat menenangkan. Kami tiba di Brestagi lewat petang dan menginap di Danau Toba Cottage. Selesa biliknya. Brestagi ni tempat sejuk, jadi biliknya tidak ada penghawa dingin.

Brestagi ni kalau di Malaysia macam Cameron Highlands atau Kundasang. Hari berikutnya kami sambung lagi perjalanan pulang semula ke Medan. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam. Kami hanya mengambil pakej selama 3 hari 2 malam. Jadi, trip kami habis sampai tengahari sahaja.

Pemandangan dari Hotel Patra Jaya

Danau Toba

Pulau Samosir

Gunung Sinabayak..pernah meletup

Hari semakin lewat dan kami pun meninggalkan Danau Toba. Destinasi seterusnya adalah Brestagi. Fuhh… mencabar sungguh perjalanan dari Perapat ke Brestagi. Bayangkan kami melalui kaki gunung. Rasa macam naik roller coaster. Tapi tabik dengan pemadu di sana, yang sungguh cekap mengendalikan kenderaan. Dalam perjalanan kami singgah di Simarjarunjung untuk menikmati Teh Halia dan Goreng Pisang. Kemudian kami singgah lagi di air terjun Sipiso Piso (ketinggian 110 meter). Air terjun itu tidak menarik perhatian aku, tetapi pemandangan di kawasan itu sangat memukau pandangan.

Flight balik kami adalah pada keesokan harinya. Selepas daftar masuk di Hotel Seri Deli (juga hotel bajet, tapi lebih selesa dari Zakia Hotel), kami ronda-ronda sendiri di sekitar Bandar Medan. Sekali lagi ke Pajat Ikan untuk membeli-belah. Malamnya kami makan di Merdeka Walk. Tempat dia ala-ala Bukit Bintang di Kuala Lumpur. Terima kasih kepada Maran (budak Hotel Sri Deli) kerana sudi tolong carikan kijang untuk kami ronda-ronda malam tu. Kijang ni teksi versi Avanza. Habuanya kami belanja dia makan di Merdeka Walk.

Kesimpulannya percutian ke Medan tidak sah kalau tidak ke Danau Toba. Walaupun perjalanan yang memenatkan, tapi ia menyeronokkan. Agaknya misi Jalan-jalan tenangkan fikiran aku dan kengkawan tercapai sudah!

Ummi Hanie said...

salam...

sy pun baru bbrp bulan sudah melancon ke medan ..tp kami semua ditanggung beres sbb ada kakak angkat kat sana...:)

Azni Aziz said...

ummi...seronok bercuti klu semua ditanggung beres kan? saya pun ada kawan di jakarta. thn lepas bercuti ke sana, juga ditanggung beres.he3

.::WaNiE::. said...

seronoknye

tak penah jejak kaki luar negara

Teacher Yatee said...

cik azni....

amik travel agency kt msia ke medan? sy nk g hneymoon ke medan disember ni tp xamik mane2 travel agensi lg.ada pape info x yg leh dkongsi? thx...

Unknown said...

As salam,
Sy bru nk g sn thun depan..boleh tolong nk dptkn travel guide mcm mn..tkot sbb firstime bru nk g..tmpt tgl n travel guide blom ade..

muhammad ikrom said...

salam...
sy bru beberapa bulan ke medan..
klu nk ke medan 3h2m xbrape puas...bb bnyak lg tempat yg mnrik kt sna..bru ny sy pegi 2minngu 2 pon xpuas..so klu rse nk ke sna just cri ejen yg btol2 bgos..

kadry medan said...

Info medan...email adry_516li@yahoo.com
Menyediakan macam2 transport..hotel &package tour..tks

Fadil said...

salam...saya ingin ke medah hjung thun ni...tp this is my first time..sy x nk prgi bwah ejen sy nk cri pngalaman travel sndiri...bleh x tlg guide untk htel budget,tmpat mnarik skitrnya...email please...boystuderm94@yahoo.com..

Unknown said...

Bole beri detail ttg pakej ni.. Berapa bajet? Cmne nk book agen ni..

NadZubir said...

boleh tak beritahu detail agent..

TIARA TOURS said...

Pakej rate , harga murah dan best services, sila contact tiara tours ( www.tiaraasia.com ) or please whatsapp : +62 85358982828 or send email to : tiaratoursindonesia@gmail.com

herrycutibajetmedan said...
This comment has been removed by the author.

Sambil2 blogwalking... Mintak izin tuan tanah promote kat sini.. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Pergi ramai boleh dapat RM290 je.
Hubungi:
Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
Instagram: herry_tour_medan
Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
Call/WhatsApp:
ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
MY:+6013 4618637 (Ina)

TIARA TOURS said...

HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
TAK ADA EXTRA BAYAR.
TAK ADA TIPU – TIPU !!!
HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
• DRIVER
• PATROL
• EKSIDENT INSURANCE
• GOVERNMENT TAX

TIPS MENCARI PAKEJ MURAH & SEWA KERETA ;
MEDAN / DANAU TOBA / INDONESIA
JANGAN TERGODA HARGA MURAH … !!!

 PLEASE MAKE SURE SYARIKAT TEMPAHAN PAKEJ TOUR / SEWA KERETA
 PLEASE MAKE SURE ADDRESS AGENCY PELANCONGAN
 PLEASE MAKE SURE TALIAN TELEPHONE AND FAX MAIL
 PLEASE ASK FOR SYARIKAT PERMIT NUMBER / LICENSED NUMBER
 PLEASE ASK FOR TAX NUMBER
 PLEASE ASK FOR INSURANCE KERETA ( KALAU SEWA KERETA SAJA)
 PLEASE CHECK AND RECHECK IN GEOGLE SYARIKAT OFFICE
 PLEASE WRITE INTO THE GEOGLE COMPANY NAME. FOR EXAMPLE : TIARA TOURS INDONESIA

AT LEAST BUT NOT LAST , I WISH YOU WELCOME TO INDONESIA
HORAS .... !!! HORAS .... !!! HORAS .... !!!