January 13, 2010

AJL24 : Rumah Siap Pahat Berbunyi



Tahniah kepada TV3 coz AJL24 berjalan dengan lancar dan meriah. Walaupun terasa panjang perjalanan programnyer, tapi ok lah!

O.K! kita mulakan dengan persembahan pembukaan. Walaupun opening oleh Siti Nurhaliza, tapi aku tak terasa impaknya, may be lagu MUH tu tak sesuai dan tak kena dengan lenggok Siti.

Cakap bab pencalonan, lagu2 yang tersenarai tidak dinafikan best2 dan hebat2 belaka.Cuma kemenangan lagu Pergi ciptaan Pete Teoh dan lirik oleh Amran Omar dendangan Aizat macam ada sesuatu yang tak kena. Inilah orang kata rumah siap, pahat berbunyi. Dan akulah antara yang menjadi pemukul pahatnya!

Bukan menidakkan kemenangan lagu itu, tapi aku kira lagu itu tidak cukup kuat untuk dinobatkan sebagai juara lagu. Yaa... melodinya sedap didengar, tapi masih ada lagu lain yang boleh diJUARAKAN pada malam tu. Macam ada yang tak kena pulak dengan sistem penjuriannya. Atau istilah lebih tepat, ada tangan ajaib mungkin?

Hari ni semua paper mengetuk pahat masing2. Ceritanya,? sama dgn cerita aku ni lah. Hmm kalau aku jadi reporter agaknya esok lepas AJL tu terus kuar cerita ni. Actually cerita2 tak puas hati dengan kemenangan lagu Pergi ni aku dah bincangkan dengan rakan2 pemahat aku kat opis. Tak sangka pandangan kami ni world jugaklah.

Bukan apa, barisan juri AJL pun dah menimbulkan kemusykilan. Dato' Farid, apa kejadahnya diletakkan sebagai juri? Apa kepandaian dia dalam menilai lagu? Ditambah pulak dengan Fatimah Abu Bakar yang sememangnya ada kaitan dengan arwah Yasmin Ahmad, menguatkan lagi orang memukul pahat. Nampak sangat ada unsur2 bias dalam penjurian.

So, kalau lagu Pergi tak cukup kuat untuk dinobatkan sebagai Juara Lagu, lagu apa yang layak? Pada pandangan aku, lagu tu perlu dekat dengan pendengar dan kita terasa impaknya kalau lagu tu menang. Kalau tak percaya cuba imbas juara lagu yang lepas2. Aku jangkakan Cinta Adam dan Hawa atau Situasi dari Bunkface, nampaknya tersasar.

Walau apa pun, juara telah dinobatkan. Sudah tertulis oleh Allah Pergi menang. Inilah yang dikatakan, berbalik pada rezeki. Cuma TV3 perlu belajar dan ambik iktibar segala teguran untuk AJL akan datang

Adios!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails